• Ma. - Vr. 09:00 - 17:00 - Za. 09:00 - 16:00
  • Rijksstraatweg 97 - Twello
  • 0571-298443

Import en export

van Italiaanse motoren

Import en export van Italiaanse motoren

Import

Naast export doen wij zelf ook regelmatig aan de import van motoren. Wij merken dat daar tegenover nogal eens een negatieve houding is. Vragen als “de motor is toch hopelijk niet geïmporteerd?” of opmerkingen als “van zo’n import motor is geen historie bekend’ doet ons vermoeden en bevestigen dat sommige mensen geen idee hebben hoe de vork in de steel zit.

Wij durven te stellen dat:

“99,9 % van de motoren die in Nederland rondrijden zijn geimporteerd” er staat immers geen fabriek in Nederland die motoren in series bouwt.

“een geïmporteerde motor heeft stage gelopen in het buitenland en tenminste geen heimwee als je hem een keer meeneemt op reis”

Nu even serieus:
In Nederland geldt nog steeds geen APK plicht en is er ook niet zoiets als een NAP (Nationale AutoPas) voor motoren. Dus naast de registraties die een (officiele) dealer doet of de notities in een onderhoudsboekje (als die al aanwezig is) en / of bewaarde rekeningen zijn er geen (kilometerstand) registraties vanuit de Nederlandse overheid geregeld.

In veel omringende landen is er al jaren een verplichte jaarlijkse APK voor motoren, en dus een mooi systeem om de historie van een motor te checken. In Duitsland is er de jaarlijkse TUV, in Italië de verplichte ‘Revisione’ en in bijvoorbeeld de UK de MOT. Er zijn zelfs apps om de gegevens van een motor op te vragen. Onze ervaring is dat er in bepaalde landen de motorbezitter erg zuinig is op de historie van een motor en de documentatie vaak completer is dan die van een NL motor. Daarnaast zijn van jonge motoren heel makkelijk de gegevens op te vragen bij een NL dealer omdat de informatie van fabrikanten wordt gedeeld middels dealernetwerken.

Wat tevens een mooie bijkomstigheid is is dat in het buitenland geen BPM wordt geheven op motoren. Als gevolg daarvan kan een motor van een (paar) jaar oud met heel weinig km’s soms een stuk goedkoper worden aangeboden omdat de BPM afdracht minder wordt naarmate de tijd voortschrijdt.

Daarnaast vinden wij het gewoon fantastisch er af en toe op uit te mogen om al reizend mooie motoren op de kop te tikken. Dat voelt elke keer zo’n beetje als een schoolreisje…

Export

Door de toenemende globalisering en eenwording van Europa krijgen wij steeds meer vraag uit het buitenland voor bepaalde modellen motorfietsen. Dat kunnen bepaalde klassiekers zijn maar ook een categorie die bij ons niet meer zo in trek zijn. Veel motoren die niet meer voldoen aan onze kwaliteitsstandaard of de vraag in Nederland worden verkocht voor export. Daar vinden deze via via weer een nieuw bestaan.