• Ma. - Vr. 09:00 - 17:00 - Za. 09:00 - 16:00
  • Rijksstraatweg 97 - Twello
  • 0571-298443

Aprilia Shiver SL 750

Ons Aprilia Shiver SL 750 aanbod

Shiver SL 750 occasions

Niet gevonden wat je zocht?

Een groot deel van ons aanbod vind u op de website; mocht er niet bij staan wat u zoekt, neem dan vrijblijvend contact met ons op met de gegevens van hetgeen u zoekt. Wij hebben constant nieuwe aanvoer en wie weet kunnen wij u helpen bij uw zoektocht.

Aprilia Shiver SL 750

Aprilia werd als merk/bedrijf eind 2004 overgenomen door de Piaggio Groep. De Piaggio groep waar ondertussen al meerdere merken onder vielen, liep zeer goed terwijl Aprilia juist mindere tijden doormaakte. Met deze overname was bijna 460 miljoen euro gemoeid. Hierna werd er door Piaggio veel geld geïnvesteerd in de Aprilia afdeling om deze weer gezond te krijgen. Aprilia leverde op het moment van overname veel (motor)scooters, brommers (50cc-125cc), de 650cc Pegaso en 1000cc motoren. Alle motorblokken werden door Aprilia ingekocht bij verschillende leveranciers. Piaggio vond dat men bij Aprilia moest gaan werken aan een zelf ontwikkeld motorblok. Zo ontstond het 750cc motorblok van de Aprilia SL750 Shiver. Deze Shiver moest het gat tussen de vele 125cc’s en de 1000cc’s vullen in de line-up van Aprilia. Eén derde van de verkochte motoren in 2006 waren namelijk ‘naked’ motorfietsen en het werd tijd dat Aprilia zich ook in deze markt zou gaan mengen. De Shiver werd gepresenteerd met de slogan “Nuda Emozione” (naakte emotie) wat deze motor mooi omschrijft, het is een naked-bike vol emotie zoals het een echte Italiaan betaamt.

Het 750cc is dus het eerste productiemotorblok dat door Aprilia zelf is ontwikkeld, het is een 90° V-twin motorblok dat in de Shiver goed is voor een vermogen van 69,3kW ofwel 95pk. Het motorblok is onderin (rond de 1500 toeren) wat bokkig maar komt boven de 2000 toeren heerlijk op gang. Hoe snel hij de gang erin krijgt heeft ook te maken met in welke van de 3 voorgeprogrammeerde standen je rijdt. Er valt namelijk te kiezen uit een sport-, toer- en regenstand, alle 3 met hun eigen karakteristieke eigenschappen. In de “Sport” modus reageert de Shiver zeer direct op gascommando’s. De Touring-modus is zachter/rustiger in verhouding en in “Rain” modus verminderen de prestaties naar een max van 25%. Deze verschillen in prestaties hebben te maken met het openen van de gaskleppen. Dit wordt elektronisch geregeld via het nieuwe ‘Ride-by-wire’ systeem. Hiermee worden bij het gasgeven elektrische signalen verzonden naar de elektromotoren op de gaskleppen die zorgen voor het openen en sluiten hiervan. Hiermee kunnen de verschillende rijmodi dus elektronisch geregeld worden.

De SL750 werd als compleet nieuwe motor ontwikkeld, zo werd er dus een heel nieuw motorblok voor ontwikkeld maar de rest van de motor was ook compleet nieuw. Met deze onderdelen werd in 2008 nog een nieuw model op de markt gebracht door Aprilia: de SMV 750 Dorsoduro. Deze nieuwe motor deelde 65% van zijn onderdelen met de Shiver, toch heeft hij een totaal andere uitstraling en komt deze motor uit in een totaal andere categorie als supermoto.

Vanaf 2009 hadden kopers de keuze voor het optionele ABS systeem op hun Shiver te gaan. De ABS-pomp is verwerkt in een hier nieuw voor ontworpen belly-pan. In ditzelfde jaar kwam Aprilia ook met de zogeheten SL750 Shiver GT. Deze GT, ofwel ‘Grand Touring’ is vormgegeven door een andere voorkuip waarin de koplamp gefixeerd zit aan een nieuw voor-frame waardoor hij niet meedraait met het sturen. Op deze voorkuip zit ook een middelhoog kuipruitje. De motor is nog tour-gerichter gemaakt door in deze voorkuip een 12 volt aansluiting en 2 opbergvakjes te verwerken.

In 2010 kwam er voor het eerst een update voor de Shiver. De verkopen vielen namelijk, tot dan toe, in vergelijking met de concurrentie erg tegen, er moest dus wat gebeuren. Grote veranderingen waren bijvoorbeeld de kleurstellingen, deze spongen er nu veel meer uit met bijvoorbeeld het racing-rode frame en achterveer en nieuwe Aprilia stickers op de zijkappen. Het zadel, de voetsteunen en het stuur waren aangepast/anders geplaatst waardoor de Shiver een iets sportievere zithouding kreeg. Ook zat er een nieuwe kuip om de koplamp met een klein ruitje, door deze nieuwe kuip werden de knipperlichten lager gepositioneerd. Al deze veranderingen om de motor een sportiever uiterlijk/gevoel te geven. Er zaten ook nieuwe en betere zogeheten wavedisk remschijven op en de voorvering werd nu door Marzocchi of Sachs geleverd in plaats van voorheen Showa. Vanaf 2013 werden de kleurstelling nogmaals geüpdatet voor frissere kleurstellingen en nieuwe bestickering.

Na meerdere malen geüpdatet te zijn was het in 2017 tijd voor grote aanpassingen. De Aprilia Shiver 900 werd aan de wereld getoond als opvolger van de SL750 Shiver. In deze nieuwe Shiver lag vanaf nu een nieuw 896cc 90° V-twin motorblok, deze was nieuw ontwikkeld maar gebaseerd op het eerdere Shiver 750 blok. Dit nieuwe blok staat garant voor een maximaal vermogen van 70kW (95,2pk) wat betekent dat het nog steeds mogelijk is deze terug te voeren naar 35kW voor het A2 rijbewijs. Dit nieuwe motorblok zorgt voor meer vermogen bij lagere toerentallen, zo begon de 750 boven de 5000/6000 toeren (indien gewenst) serieus te trekken. Dit is bij de 900 al mogelijk vanaf zo’n 4000 toeren. Hierdoor is hij nog veelzijdiger geworden, het is een heerlijke toermotor maar hij kan ook absoluut erg sportief bereden worden. Aprilia lever een divers aanbod accessoires om de Shiver een sportievere look te geven maar er zijn ook een toergerichte opties beschikbaar met o.a. comfortabeler zadel, zij- en tanktassen en een middenbok.

De nieuwe Shiver was op meer plekken veranderd dan alleen in het hart, ook de buitenkant zag er compleet vernieuwd uit. De 900 beschikte onder andere over een nieuw dashboard, nieuw uitlaatsysteem, nieuwe kappen, velgen, kleurstellingen en nieuwe naar voren gerichte luchtinlaten links en rechts. Het dashboard is nu een full-colour TFT-scherm waarop alle ritgegevens te zien zijn. De uitlaten hebben een heel nieuw ontwerp en zijn uniek in hun soort, hiermee werd ook de achterkuip aangepast. De zijkappen aan de tank zijn ook opnieuw ontworpen en er zitten nu ook luchtinlaten links- en rechtsvoor op de tank, deze geven de motor van voren een volwassenere uitstraling. Het frame, de achterveer en de kleppendeksels zijn hebben een sportievere uitstraling doordat deze rood gespoten zijn.

©2018 Leerkes Motofun, op dit artikel rust copyright.
Auteur: Bas Berends