• Ma. - Vr. 09:00 - 17:00 - Za. 09:00 - 16:00
  • Rijksstraatweg 97 - Twello
  • 0571-298443

Ducati Monster

Ons Ducati Monster aanbod

Monster occasions

Niet gevonden wat je zocht?

Een groot deel van ons aanbod vind u op de website; mocht er niet bij staan wat u zoekt, neem dan vrijblijvend contact met ons op met de gegevens van hetgeen u zoekt. Wij hebben constant nieuwe aanvoer en wie weet kunnen wij u helpen bij uw zoektocht.

Ducati Monster

De Ducati Monster serie is de meest bekende en populaire motorfiets ooit, van geen enkel ander model motorfiets heeft Ducati er zo veel verkocht als van de Monster. Het avontuur van de Ducati Monster begon in 1992 waar hij voor het eerst gepresenteerd werd op de Intermot in Keulen. Er werd een compleet nieuwe definitie gegeven aan de term “naked bike”. Een revolutionair idee, ontstaan uit het samenvoegen van het zogenaamde ‘Trellis’ frame van de Ducati 851/888 en het motorblok van de Ducati SuperSport 900 (de 904cc luchtgekoelde ‘Pompone’ motor). Het simpele uiterlijk was wat de Monster uniek maakte, ontwerper Miguel Galluzi meldde dat het idee van het ontwerp was dat alles wat je nodig hebt een zadel, tank, motor, twee wielen en een stuur zijn. Deze eenvoud bleek later een gat in de markt met als resultaat dat de 1e serie Monster modellen (1993-2008) meer dan 200.000 keer van de fabrieksband rolde.

Het succes van de Ducati Monster lijkt hem te zitten in de eenvoud die een tijdloos design levert. De monster is altijd simpel gebleven en is werd meestal geleverd in de kleuren rood, geel, zwart, wit en grijs of een combinatie hiervan (op enkel speciale (gelimiteerde) edities na). Verder boekte Ducati successen omdat de prijs van een Monster relatief laag was. De motor is dankzij zijn lage zwaartepunt, het brede stuur en lichte gewicht erg wendbaar en gaat lekker door de bochten. Door het uitvoeren van de Monster met verschillende groottes motorblokken is er voor ieder wat wils. Van beginnend tot zeer ervaren rijders, een Monster bied veel plezier.

 

Monster 400/600/620/695/750/S2R(800&1000)/800/900/S4/S4R(S)/1000 (1993-2008):

Vanaf 1993 begon de productie van de Monster 900 (M900), het hierop volgende jaar werden ook de M400 (niet voor Nederland) en M600 in productie genomen. In 1996 volgde de M750, deze 4 modellen vormden de 1e serie Monsters van het klassieke model Ducati Monster. Later werden er verscheidene andere motorblokken onder de Monster gelepeld.

De M600 (1994-2001) werd vanaf 2001 opgevolgd door de Monster 620 (2001-2006). Deze had 35cc meer en net wat meer pit in het blok om te kunnen blijven concurreren met bijvoorbeeld de Suzuki SV650, Honda CBF600 of Kawasaki ER-6n. In februari 2006 werd aangekondigd dat Ducati de opvolger van de Monster 620 op de markt ging brengen; de Monster 695 (2006-2008). Deze beschikte naast een grotere cilinderinhoud over enkele andere kleine veranderingen met als voornaamste verandering andere kleurstellingen.

Nadat in het jaar 2000 de M900 (1993-2001) werd uitgerust met brandstof injectie werd hij het jaar erop geüpdatet met een nieuw motorblok. Hij werd stukken sportiever door het 916 Superbike blok te gebruiken, hij heette vanaf nu de Monster S4 waar de 4 staat voor zijn 4 kleppen per cilinder. Deze werden vanaf nu ook uitgerust met nieuwe en betere remklauwen, remschijven, wielen en vering. Twee jaar later (2003) werd het model opnieuw voorzien van een nieuw blok, ditmaal het 996 blok van het gelijknamige (996) Ducati model, dit zorgde voor nog meer vermogen en koppen dan de S4 met zijn 916 blok. Het model heette nu de Ducati S4R. In 2005 kwam Ducati met het topmodel uit deze serie, namelijk de S4Rs Testastretta, op de markt. Deze Monster beschikte over het 998 Superbike blok met nog meer vermogen en koppel, ook werd hij uitgerust met o.a. Öhlins vering.

Vanaf 1996 werd het gat tussen de Monster 600 en de Monster 900 gedicht met de komst van de Monster 750 (1996-2002). Hiervoor werd gebruikt gemaakt van het bestaande 750 blok van de Ducati 750 SuperSport, ook werd van dit model de vering gebruikt. Van 2003 tot en met 2004 werd het 748cc blok van de M750 vervangen voor een 802cc blok en ging de motor Monster 800 heten. Dit blok was voorzien van injectie waar de 750 nog carburateurs had. Samen met deze Monster 800 kwam nog een andere versie Monster uit, namelijk de Monster 1000 (2003-2005).
De blokken van deze twee modellen (M800 en M1000) werden vanaf 2005 ook gebruikt om een nieuw model te bouwen; de Monster S2R serie. Zo ontstonden de S2R 800 en de S2R 1000, deze motoren hadden wat meer vermogen door een ander uitlaatsysteem en zagen er sportiever uit.

De S2R en de S4R hadden heel veel overeenkomsten, groot verschil is de het getal in de benaming die op het aantal kleppen per cilinder duidt. De S2R/S4R’en verschillen van alle andere monsters doordat deze beschikken over een dubbele uitlaat aan de rechter kant in plaats van 1 uitlaat aan beide kanten van de motor. Dit is gedaan om plaats te maken voor de model specifieke enkelzijdige achterbrug waar de S2R/S4R serie zich door laat kenmerken. Deze nieuwe enkelzijdige achterbrug bracht logischerwijs ook nieuwe velgen met zich mee, een nieuw design vijfspaaks velgen. Door het toevoegen van een “racing stripe” (doorgetrokken contrasterende streep onder de blanke lak) over de buddyseat cover, tank en de stuurkuip kreeg het nieuwe model in zijn totaliteit een sportievere uitstaling dan de Monsters die tot dan toe waren uitgebracht.

 

Monster 659/696/795/796/1100 (2008-2014):

In begin 2008 introduceerde Ducati de nieuwe opvolger in de lijn van de Monster 600/620/695; de Monster 696. Vanaf dit model was de Monster opnieuw ontworpen, te beginnen met een nieuw frame. Dit frame bestond nu uit een nieuw aangepast stalen Trellis frame gecombineerd met een aluminium subframe, dit gaf de motor een compleet nieuwe uitstraling. De hele motor was nieuw, het waren geen kleine veranderingen meer zoals bij alle modellen in de jaren 1993 tot 2007, dit was een nieuw tijdperk, een compleet nieuwe modellijn. Het geheel zag er een stuk moderner en agressiever uit. De tank was opnieuw vormgegeven en er zaten vanaf dit model luchtinlaten in verwerkt. De uitlaten zaten hoger onder het zadel gemonteerd en de motor was voorzien van een nieuwe dikkere achterbrug. Het motorblok was het sterkste luchtgekoelde motorblok met de meeste vermogens per cc ooit van Ducati. Het 696cc 2 cilinder blok leverde een vermogen van 59kW. In 2009 brak de 696 een record door als eerste Ducati model in één jaar meer dan 10.000 maal verkocht te worden, zelfs meer dan 12.000 keer.

Aan het einde van 2008 werd ook de Monster 1100 aan de wereld getoond, een motor met de zelfde nieuwe looks als zijn kleinere broertje, de 696. De Monster 1100 beschikte echter over een andere achterbrug, een enkelzijdige linkse brug. Hij staat wat hoger op zijn poten en er zitten radiale remklauwen op gemonteerd voor een beter remvermogen. Het nieuwe 1078cc motorblok levert een vermogen van 68kW. Met een gewicht van 169kg is hij verreweg de lichtste in zijn categorie. Er kwam ook een Monster 1100S op de markt, deze kwam met verstelbare gouden Öhlins vering, gouden wielen en enkele carbon accessoires.

In 2010 werd er een nieuw model aan de 2 serie Monster modellen toegevoegd: de Monster 796. Deze nieuwe Monster combineert de gebruiksvriendelijkheid van de 696 en het sportieve van de 1100. Het 803cc motorblok levert 64kW en brengt het magische mid-range vermogen terug in de Monster familie. Verder heeft hij heel veel uiterlijke gelijkenissen met de 696 op de achterbrug na, de 796 beschikt namelijk over een enkelzijdige achterbrug.

De Monster 1100 en 1100S werden eind 2010 vervangen door de nieuwe Monster 1100 EVO. Bij deze update zijn de uitlaten onder het zadel vandaan gehaald en zijn ze boven elkaar geplaatst aan de rechterzijde van de motor. Ook beschikt de motor over het gloednieuwe ‘DSP’ (Ducati Safety Package), dit houdt in dat er ABS en een 4-standen Traction Control op de motor zit. Ook is het vermogen nog wat opgeschroefd (3,5kW/5pk meer) waardoor deze monster nu wordt aangedreven door het sterkste Ducati tweekleps motorblok ooit.

Tussendoor werden ook nog twee speciale modellen Monsters uitgebracht voor specifieke markten. Zo werd de Monster 659 uitgebracht voor de Australische/Nieuw Zeelandse markt omdat deze hier binnen de wetgeving als beginnersmotor kon worden verkocht. Verder werd in 2011 de Monster 795 uitgebracht, dit was in principe een 696 met het 803cc motorblok van een 796. Deze motor was alleen verkrijgbaar op de Aziatische markt en verscheen dus nooit in Europa/Nederland.

 

Monster 797/821/1200 (2014-2018):

Aan het eind van 2013 werd in Milaan op de EICMA motorbeurs de nieuwe modelserie Monster gepresenteerd om in 2014 geleverd te gaan worden: de Monster 1200 en 1200S. Deze 1200 zou de 1100 EVO gaan vervangen, verderop in 2014 werd ook de Monster 821 aangekondigd wat betekende dat de 3e serie modellen daar was. Deze serie omvatte een compleet nieuw frame waarbij het sub- en het hoofd-frame niet meer direct aan elkaar verbonden waren. Het motorblok was hierin ook deel van het frame, dus niet alleen meer (zoals bij voorgaande modellen) van de dragende constructie. Het subframe was gewoon weer van staal en niet (zoals de 2e serie) een staal-aluminium mengsel. Door dit nieuwe frame en de nieuwe motorblokken zijn de plaatsingen van meerdere onderdelen net iets anders. Het dashboard is vervangen door één groot en modern LCD scherm in kleurweergave. Het zadel was opnieuw vormgegeven, hij werd zachter, in hoogte verstelbaar en breder. De tank had een grotere inhoud, een nieuwe look en was weer voorzien van een bevestigingsmechanisme bij  het contactslot zoals te vinden was op de eerste serie monster modellen. Ook de wielbasis was groter geworden en er zaten nieuwe velgen onder.

De Monster 1200(S) maakte gebruik van een 1198cc 8-klepse Testastretta 11° vloeistof gekoelde blok. Dit blok levert onder de Monster 1200 zo’n 108kW (147pk!), en dankzij een vernieuwd in- en uitlaatsysteem heeft de motor bij lagere toerentallen meer vermogen dan voorheen. De zadelhoogte was te verstellen tussen de 79,5 en 82 centimeter. Er werd ook een 1200S uitgebracht en deze ‘S’ omvatte onder andere Öhlins vering voor én achter en een quickshifter met blipper-functie voor sneller wisselen tussen versnellingen zonder te hoeven koppelen. De nieuwe 1200 werd door velen vele malen beter bevonden en beoordeeld dan zijn voorganger en was dus een schot in de roos.

De Monster 821 werd op de markt gebracht als opvolger van de M796, hij kreeg veelal dezelfde updates mee als zijn grote 1198cc broer. Er werd een nieuw 821cc Testastretta 11° blok voor gebruikt, deze werd al een jaar eerder gebruikt in de Hypermotard en Hyperstrada. Hij beschikt over 82kW (112pk) en is ook te krijgen als 35kW versie geschikt voor het A2 rijbewijs. De motor heeft 3-standen ABS en 8-standen traction control, deze staan standaard ingesteld in de 3 voorgeprogrammeerde rijmodi; Urban, Tour en Sport. De sportstand is vanzelfsprekend het meest sportieve, tour is wat rustiger/tammer en bij de urban modus is een maximaal vermogen van 75pk ingesteld. De 821 is in vergelijking met zijn concurrentie een stuk duurder maar is dan ook zeer compleet en rijkelijk uitgerust.

In 2016 vond men het bij Ducati tijd de M1200(S) van een update te voorzien. Zodoende werd de krachtigste Monster ooit gepresenteerd die de naam Monster 1200 R kreeg. Zo had hij een vermogen van 160pk (15pk meer dan de M1200(S)). Het is hetzelfde Testastretta 11° DS, 90-degree V-twin motorblok dat gebruikt wordt in de huidige Multistrada en Diavel. Hij komt standaard met volledig instelbare Öhlins vering voor en achter, deze staan allebei wat hoger waardoor je 15mm hoger zit dan op de 1200. De achterband van deze 1200R is 10mm breder dan zijn voorganger en heeft nu dezelfde 200/55-17 Pirelli Diablo Supercorsa SP als op de Panigale. Dit is de meest sportieve Monster ooit gemaakt, door zijn 3 rijstanden (Sport, Tour & Urban) is hij zeer sportief te rijden maar kan je er ook heerlijk mee toeren of je woon-werkverkeer mee afleggen.

Een hele tijd leek het erop dat het bij de Monster 821 en 1200 zou blijven voor deze serie maar in 2017 kwam daar dan toch ineens de Monster 797. Dit was misschien wel te verwachten want na het stoppen van de M796 werd het 803cc blok alleen nog maar gebruikt voor de scrambler en was er niet echt meer een goedkopere, simpele beginners/herstarters Ducati, die is hiermee terug! De Monster was terug met 2 kleppen per cilinder en luchtkoeling in een “klein” blok, zoals de oermonsters ooit groot werden. Hij mag dan overall simpel zijn en minder vermogen hebben, daar gaat het bij deze Monster ook niet om, dit moet het goedkope, simpele instapmodel zijn. Het gaat om het plezier en het rijden bij deze Monster. Hiermee brengt deze Monster het oude motto “Less is more” terug in de Monster-lijn.

©2018 Leerkes Motofun, op dit artikel rust copyright.
Auteur: Bas Berends