• Ma. - Vr. 09:00 - 17:00 - Za. 09:00 - 16:00
  • Rijksstraatweg 97 - Twello
  • 0571-298443

Kawasaki ER-6n & ER-6f

Ons Kawasaki ER-6n & ER-6f aanbod

ER-6n & ER-6f occasions

Niet gevonden wat je zocht?

Een groot deel van ons aanbod vind u op de website; mocht er niet bij staan wat u zoekt, neem dan vrijblijvend contact met ons op met de gegevens van hetgeen u zoekt. Wij hebben constant nieuwe aanvoer en wie weet kunnen wij u helpen bij uw zoektocht.

Kawasaki ER-6n & ER-6f

De ER-6n is een populaire motorfiets van de Japanse fabrikant Kawasaki. De ER-6n (2006-2016) werd geleverd vanaf 2006 als opvolger van de ER-5 (1996-2006). Tot op heden zijn er 3 verschillende modellen ER-6n uitgebracht. De ER-6n heeft vele overeenkomsten met de ER-6f, het grote verschil tussen deze twee modellen is dat de ER-6n (‘n’ voor naked) een naked bike is en dat de ER-6f (‘f’ voor fairing (kuip)) een sport-tour model is. De Er-6f heeft een volle kuip waar een ER-6n dat niet heeft, ook het dashboard is verschillend. Deze verschillen in uiterlijk resulteren in een verschil in nieuwprijs, het totaalgewicht en de topsnelheid. De topsnelheid van een ER-6n ligt op 200km/u waar de ER-6f nog 5km/u harder kan. Van 0 naar 100 km/u gaat de ER-6f in 3,9 seconden.

Een opvallend design element is de uitlaatdemper van de ER-6, deze komt in het midden van de motor onder het blok uit waar hij bij vele andere modellen achteraan op kniehoogte uitkomt. Dit ontwerp lijkt gekopieerd van voormalig motorfabrikant Buell.

De ER-6 modellen zijn in 2017 opgevolgd door een nieuwe modellijn met nieuwe benamingen. De ER-6n werd opgevolgd door de zogeheten Z650 en de ER-6f is als nieuw model Ninja 650 gaan heten.

De motor is zeer populair vanwege zijn gebruiksvriendelijke rijeigenschappen, de relatief lage prijs en de optie tot het terugvoeren van de motor naar 35kW. Wanneer de motor teruggevoerd wordt naar 35kW is hij geschikt om te rijden met een A2 motorrijbewijs, dit maakt de motor heel aantrekkelijk voor beginnende motorrijders. De motor is stuurt soepel, is wendbaar en heeft een soepele vermogensafgifte voor een leuke motorrit. De ER-6 is in Nederland met en zonder ABS geleverd. De voornaamste concurrenten van de ER-6 modellen zijn de Honda CBF600S/CBF600N en de Suzuki Gladius.

Het motorblok van de ER-6 modellen is destijds volledig nieuw ontworpen waarin ze alleen het basisconcept van de ER-5 overnamen. Het is een vloeistof gekoelde viertakt tweecilinder lijnmotor met vier kleppen per cilinder en een totaal van 649cc’s. De motor levert bij 8500 toeren zijn maximale vermogen van 53kW (72pk) en bij 7000 toeren komt de motor tot zijn maximale koppel van 66Nm. De tank kan gevuld worden met maximaal 15,5 liter benzine en de motor rijdt gemiddeld zo’n 17,2km per liter benzine. Het aantal toeren wordt analoog weergegeven en de snelheid en kilometerstand zijn digitaal.

De ER-6 motoren zijn onder te verdelen in 3 modelperiodes:

Model 2007-2009:

Het eerste model ER-6n en ER-6f wordt uitgebracht in 2007 als opvolger van de ER-5 fietsen. Een compleet nieuwe fiets voorzien van een moderner uiterlijk met nieuw frame en een nieuw blok. Het frame werd donkerrood, goud, zwart of zilver gespoten en de kuipdelen/tank werden origineel gespoten in zilver, zwart, groen, blauw, oranje en geel. Van deze kleuren werden door de 3 jaren van dit model heen meerdere combinaties geleverd.

Model 2009-2012:

In 2009 volgde een facelift voor de ER-6, motorisch onveranderd maar visueel algeheel geüpdatet. Alle kappen werden lichtelijk aangepast, zo kwam er een nieuw voorspatbord en de achterkuip werd aangepast omdat er nieuwe handgrepen op de nieuwere versie kwamen. Ook kwam er een nieuw koplamp- en knipperlichtendesign waardoor de kuipen waarin deze verwerkt zitten ook mee veranderden. Het dashboard was totaal vernieuwd, vanaf nu was de snelheidsmeter analoog en de toerentellen digitaal (voorheen andersom). Het frame had ook een kleine update ondergaan. Al deze relatief kleine veranderingen maakten de algehele look van de motor net wat sportiever.
Waar bij het vorige model ER-6f de toeren- en kilometerteller nog analoog waren is het gehele dashboard na de facelift digitaal. Naast alle andere updates werd van het f-model ook nog de grote onderkuip geüpdatet, deze was nu wat hoekiger en strakker qua stroomlijn. Nieuwe kleuren na de update waren metallic kleuren, wit en een donkerdere tint oranje. Zilver, blauw en geel waren niet meer leverbaar als kleur.

Model 2012-2016:

In 2012 kwam er wederom een geüpdatet model ER-6 uit, deze keer waren de veranderingen veel groter dan bij de vorige update. Het complete frame is opnieuw ontworpen en bevat nu een dubbele buis, ook de swingarm heeft deze keer een nieuw bezoek gebracht aan de tekentafel. Met het frame veranderden ook alle kappen en de tank waardoor de motor een heel nieuw en moderner aanzien krijgt. De tank kreeg een halve liter meer inhoud en kon nu gevuld worden met 16 i.p.v. 15,5 liter benzine. Het dashboard veranderde opnieuw en kreeg weer een analoge toerenteller en een digitale snelheidsmeter, dit dashboard werd ook op de ER-6f geïnstalleerd. Verder werden ook bij de f-variant natuurlijk alle kuipen veranderd door het nieuwe frame. Een nieuwe kleur voor dit model is rood en ook kwam de gele variant terug, de oranje versie was er niet meer bij.

Motorisch is hij ook lichtelijk aangepast waardoor er nu meer koppel zit middenin het toerenbereik, hierdoor ontstaat een nog betere vermogensafgifte over het hele toerenbereik van de motor. Waar er voorheen vooral hoog in de toeren heel veel pit in de motor zat begint dit nu al te komen midden in het toerenbereik.

©2018 Leerkes Motofun, op dit artikel rust copyright.
Auteur: Bas Berends